سد ستارخان اهر، زیستگاه پرندگان مهاجر

سد ستارخان اهر ، یک سد خاکی بر رودخانه اهرچای است که یکی از جاذبه های گردشگری شهر اهر به شمار می آید. این سد در ۱۵ کیلومتری غرب اهر در جاده اهر-ورزقان قرار گرفته است و در ادامه مسیر خود به رودخانه قره‌سو می پیوندد. رودخانه قره‌سو نیز به رودخانه ارس و در نهایت به دریای خزر می ریزد. احداث سد ستارخان و از طرفی کنترل و تنظیم جریان های سطحی رودخانه اهر باعث شده است که آب مورد نیاز بخشی از اراضی کشاورزی پایین دست سد و آب شهر شهرستان اهر تامین گردد.

سد ستارخان اهر در سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسیده است. این سد به ارتفاع ۷۵ متر از روی سنگ بستر می باشد، طول تاج آن ۳۵۰ متر و عرض تاج و خاکریزی در کف به ترتیب ۱۱ متر و ۴۸۰ متر است. حجم کل بدنه سد ۲/۶ میلیون متر مکعب و حجم کل خاکبرداری ها و سنگ برداری ها ۱/۳ میلیون متر مکعب است. هسته رسی پس از برداشت آبرفت به عمق حدود ۱۷ متر بر روی سنگ بستر مناسب قرار گرفته است. حجم مخزن در تراز نرمال ۱۳۵ میلیون متر مکعب، حجم مفید آن ۱۲۰ میلیون متر مکعب و حجم آب تنظیم شده در حدود ۹۰ میلیون متر مکعب است. سد ستارخان از نوع خاکی با هسته ناتراوای رسی است.

سد ستارخان دارای شرایط آب و هوایی دلپذیری در فصول گرم سال است. در آب های این سد امکان صید انواع ماهی نیز وجود دارد. از طرفی دیگر فضای سبز اطراف و ایجاد کمپ گردشگری در این محل، موجب شده سد ستارخان به تفرجگاهی برای خانواده ها و جوانان تبدیل شود.

مهمترین آبزیان این سد ماهیانی همچون ماهی سفید رودخانه ای، کفال، کپور، زردپر، ساس و آبزیان دیگری مثل خرچنگ و میگو بودند که ماهی سوف نیز در سال ۱۳۸۲ به این جمع اضافه گردید. هدف از رهاسازی ماهی سوف در این سد از بین بردن ماهیانی بود که به انگل لیگولا مبتلا شده بودند که این انگل توسط پرندگان مهاجر به اینجا منتقل شده بود. در حال حاضر ماهی سوف تنها وارث این سد شده و ماهیان دیگر خیلی بندرت مشاهده می گردند. علاوه بر ماهیان این سد زیستگاه پرندگان مختلفی نیز می باشد.

این سد اخیرا به زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده که در تابستان مرغابی، لک لک و مرغ ماهی‌خوار و در فصل زمستان انواع مختلف پرندگان آبزی در این سد دیده می شوند و این موجب توجه سیاحان بسیاری به این منطقه شده است.

[Best_Wordpress_Gallery id=”43″ gal_title=”سد ستارخان”]

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.