رومانی مهد فرهنگ

رومانی (به رومانیایی România) کشوری است در جنوب شرقی اروپا. پایتخت آن بخارست است. رومانی از غرب با مجارستان و صربستان، از شمال شرقی و شرق با مولداوی و اوکراین و از جنوب با بلغارستان همسایه است.زبان رسمی این کشور زبان رومانیایی و واحد پول آن لئو رومانی است. اکثریت مردم رومانی مسیحی هستند که حدود ۸۷ درصد از شاخه ارتدکس تعلق دارند.

رومانیا بزرگترین کشور حوزه بالکان است که پس از جنگ جهانی دوم تا سال ۱۹۸۹ یکی از کشورهای کمونیستی بلوک شرق اروپا بود.در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا نهمین کشور از نظر وسعت و هفتمین کشور از نظر جمعیت است. پایتخت آن، بوداپست، ششمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا است.

یک‌سوم این کشور کوهستانی، یک‌سوم دیگر تپه‌های سرسبز و بقیه پوشیده از دشت‌های وسیع مناسب کشاورزی است. رودخانه‌های فراوانی در رومانی جاری است که بزرگ‌ترین آنها دانوب‌است.

در منطقه ریزش دانوب به دریای سیاه دلتای عظیم و سرسبزی را پدیدآمده که زیستگاه جانوران کمیاب به ویژه پرندگان ‌است و هزاران نوع پرنده در زمستان‌های سخت به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

یکی از پویاترین سیستم‌های رسانه‌ای را در منطقه جنوب شرقی اروپا دارد. تلویزیون اولین رسانه‌ای است که مردم رومانی استفاده می‌کنند. در حال حاضر سه کانال تلویزیونی دولتی و بیش از ۱۰ کانال خصوصی در سراسر رومانی برنامه پخش می‌کنند.

اولین رادیوی خصوصی در رومانی در سال ۱۹۹۰ مجوز گرفت و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ رادیوی خصوصی در این کشور وجود دارد.

بنادر مهم رومانی عبارتنداز: بندر کنستانزا، مانگالیا و سولینـــا درکنار دریای سیاه و بنادر گالاتس، جیورجیو، چرناودا، کالاراش،‌تولچا، تورون ماگــــورل، وتورون سورین در کنار رود دانوب

کانال دانوب به دریای سیاه از طریق بندر کنســـــتانزا ( در دریای سیــاه ) و چرناودا ( در حاشیه دانوب ) متصــــل می باشـــد.این کانال برای کشــــتی های تا ظرفیت ۵۰۰۰ تن قابل استفاده است.

آب وهوای رومانی معتدل اروپای است.

اولین چیزی که در نگاه اول نظر شما را در رومانی جلب خواهد کرد خانه های با سقف شیب دار به سبک شمال ایران و همچنین پرچم های فراوان رومانی و اتحادیه اروپا در سرتاسر شهرها و روستاهاست به طوری که خیال خواهید کرد وارد جشنواره و یا یک روز ملی رومانی شده اید.
تمامی شهرهای رومانی جاذبه های توریستی و تاریخی دارند و نمیتوان گفت کدام شهر از کدام بهتر است. مردمی خونگرم و مهمان نواز که آنها را از سایر اروپایی های خشک جدا میکند.
فرهنگ در رومانی

 مذهب، حدود ۸۷% از مردم رومانی ارتودوکس هستند. یکتا پرست و مسلمان و یهودی هم در بین مردم رومانی وجود دارد. کنوانسیون اجتماعی، دست دادن در رومانی رایج است. مردان رومانی هنگامیکه به یک خانم معرفی می شوند امکان دارد که دست خانم را ببوسند. زمانی که کسانی برای اولین بار با هم آشنا می شوند برای خطاب قرار دادن یکدیگر از القاب خانم و آقا استفاده می کنند. به جز در مناطق ساحلی خانم ها مجاز به استفاده از لباس های مرسومی که در ساحل پوشیده می شود، نیستند. رومانیایی ها هنگامی که به میهمانی می روند معمولا یک کادو ی کوچک مثل گل و یا شکلات برای صاحبخانه می برند. تعداد گل هایی که برای هدیه برده می شود باید از اعداد فرد باشد. تعداد زیادی از رومانیایی ها سیگار می شکند و هدایایی از قبیل سیگار و یا فندک را بسیار می پسندند. دولت رومانی سیگار کشیدن در مکان های عمومی را ممنوع کرده است. اما در بسیاری از کشور های شرق اروپا افراد سیگاری احترامی برای قوانین مربوط به سیگار کشیدن و افراد غیر سیگاری قائل نیستند. معمولا هتل های لوکس دارای محوطه های مخصوص سیگار کشیدن می باشند. برای بازدید از برخی از جاذبه های تاریخی باید هزینه ای بپردازید.

romania-poeple2

 رومانیromania-map4

508788_ رومانی 824

508797_ رومانی 418

 رومانی gm-info-romania-07

 رومانی h43h25

 رومانی romania

 رومانی Romania_0

رومانی

پرچم رومانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.