روز طبیعت، بازدید از موزه تاریخ طبیعی آذربایجان رایگان است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی گفت: علاقه مندان به طبیعت همزمان با روز جمهوری اسلامی و روزملی انس با طبیعت می توانند به صورت رایگان از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی دیدن کنند.

حمید قاسمی گفت: این اقدام جهت گرامیداشت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی و سیزده فروردین روز ملی انس با طبیعت و با هدف آشنایی بیشتر مردم با محیط زیست و تنوع زیستی استان و آگاهی رسانی به آنان درباره اهمیت حفظ طبیعت و حیات وحش صورت می گیرد.

وی افزود: طبیعت، حیات وحش و تنوع زیستی میراث ارزشمندی است که بشر آن را از نسل های قبل به امانت گرفته و به نسل های بعدی بسپارد و حفاظت از آن، ریشه در اخلاق، فرهنگ و اعتقادات ملت ها دارد.

قاسمی افزود: در آذربایجان شرقی ۳۴۶ گونه جانوری موجود است که شامل ۵۲ گونه پستاندار، ۲۲۵ گونه پرنده، ۳۷ گونه خزنده، ۶ گونه دوزیست و ۲۷ گونه ماهی می شود.

وی اضافه کرد: عمده ترین گونه های پستانداران و پرندگان حمایت شده یا کمیاب که در چتر حمایت این اداره کل قرار دارند، عبارتند از مارال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه­ای، کل و بز وحشی، سیاه گوش، گربه وحشی و پرندگان حمایت شده­ ای همچون سیاه خروس، قرقاول، دراج، طرلان و سایر پرندگان شکاری و طیف وسیعی از پرندگان کوچک (پاسری فرم­ها) از آن جمله هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد:علاوه بر آن زیستگاه­ های آبی مهم و با ارزشی در استان نظیر تالاب بین­المللی قوریگل و تالاب­ های حاشیه دریاچه ارومیه، جنگل­ها و زیستگاه­های حاشیه ارس و دریاچه­های پشت سدها وجود دارد که مأمن پرندگان متنوع و حمایت شده، در حال انقراض و آسیب پذیر می­ باشند.

موزه تاریخ طبیعی تبریز دارای مجموعه های متنوع جانوری منحصر به فرد از جمله ۳۸ گونه پستاندار، ۴۹گونه پرنده، ۱۳ گونه خزنده، ۹ گونه آبزی، دو نوع سنگواره و نمونه هایی از سخت پوستان و بندپایان است و در روز ۱۳ فروردین از ساعت ۹ الی ۱۶ به صورت رایگان در خدمت مسافران نوروزی و شهروندان عزیز خواهد بود.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.