داعش هویت شرقی را نشانه رفته است

نیروهای افراط گرای داعش که درروزهای اخیر دست به تخریب گسترده میراث فرهنگی عراق درشهر نمرود و میراث به جا مانده از تمدن‌های کهن میان رودان (بین النهرین)زده اند این بار به شهر ۲۰۰۰ ساله هترا و شهر باستانی خورسبار  یورش بردند.

به گزارش کارکنان وزارت گردشگری و میراث فرهنگی عراق در موصل که درکنترل نیروهای داعش است، شهر تاریخی هترا مورد هجوم قرار گرفته است و صداهای انفجار از سوی شهر تاریخی هاکی ازهدف گیری و تخریب ساختمان های بزرگ درشهر تاریخی هترا می باشد.

در ادامه تخریب ها پس از آنکه اعضای داعش دو شهر باستانی الحضر و نمرود در عراق را تخریب کردند، لودر شهر باستانی خورسبار در شهر بعشیقه واقع در شرق موصل را با خاک یکسان کردند.

داعشی‌ها با این استدلال که این آثار مربوط به مردمان غیر موحد بوده و در آن بت (مجسمه) وجود دارد دست به تخریب شهرهای باسانی عراق می‌زنند.

به گفته منابع محلی در استان نینوا، اعضای داعش پیش از آنکه این شهر را با خاک یکسان کنند، تمامی آثار باستانی قابل حمل آن را به سرقت بردند.

دبیرکل یونسکو پیش ازاین با محکوم کردن عملیات مخرب در نمرود این اقدامات داعش را یک جنایت جنگی و پاکسازی فرهنگی توصیف کرد.

شهر باستانی خورسبار به دوره آشوری‌ها بازمی‌گردد و پایتخت تمدن آشوری در زمان سرجون سوم بوده است.  و شهر تاریخی هترا یا الحضر، پایتخت آشور باستان، دارای معماری خاصی است که می‌توان سه نوع تمدن ایرانی، یونانی و رومی را در آن دید.

اینها همه نشان از سیاستی مدون و بلند مدت برای از بین بردن هویت انسانی و تمدن باستانی شرق  است که به دست نیروهای نوظهور و زاده سیاست های تفکیکی غرب وصهیونیسم پیاده می گردد.

تلاش برای ایجاد حس بی هویتی و یا ضعف هویتی در بین جوامع شرقی سبب تضعیف فرهنگ غنی این سرزمین شده است.و حال زمان از بین بردن نمود زنده و باستانی تمدن دیرین شرقی فرارسیده است.

نیروهای دست پروده ی تحت رهبری سیاست های تخریبی با ناآگاهی از بطن سیاست ها با مغز ها و دل های پر از تعصب کورکورانه و بیجا دست خود را به خون جاری سرزمینی آلوده می کنند که خواستگاه بشریست.

هدف سیاست های تخریبی چیزی جز ترویج اسلام ستیزی و از بین بردن هویت باستانی واسلامی شرق نیست.

تلاش برای نجات هویت انسانی اولویت جوامع پویاست، نباید دست روی دست گذاشت تا انسان و هویتش زیر دستان تعصب نابود شود.

13920403000344_PhotoL

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.