قلعه الموت

هنگامی که بر فراز این قلعه می ایستید و به اطراف نگاه می‌کنید به ایرانی بودنتان مغرور می شوید و به همت و فکر اجدادتان می‌بالید،”قلعه الموت” یا “دژ حسن صباح” در بلندی‌های رشته کوه های البرز و در استان قزوین قرار دارد. این دژ در مجاورت روستای “گازرخان” ساخته شده و معروف ترین قلعه ایران است.

مسیر دسترسی :

جهت دسترسی، از تهران در مسیر اتوبان تهران-قزوین حرکت نموده و در انتهای اتوبان و چند کیلومتر قبل از قزوین ( ۲ کیلومتر بعد از عوارضی قزوین ) مسیر فرعی سمت راست اتوبان که با تابلو “الموت” نشان داده شده است را ادامه دهید. برای طی مسیر می‌توانید از نقشه زیر کمک بگیرید.

 نقشه راهنمای منطقه :

پس از طی مسافت تقریبی۴۰ کیلومتر، به رجایی دشت می رسید، با طی مسافت تقریبی ۵۰ کیلومتر و گذشتن از “دیکین”،”معلم کلایه” و “شهرک” به روستای “شترخان” خواهید رسید. بلافاصله بعد از عبور از روستای شتر خان وارد مسیر فرعی سمت چپ شده و با طی مسافت تقریبی ۹ کیلومتر به روستای “گازرخان” می رسید.قلعه در مجاورت این روستا واقع شده است.

 نمای زیبای مسیر :

مسیر دسترسی واقعا مناظر بدیع و زیبایی دارد و با توجه به شیب بالای مسیر ، حرکت در آن به کندی انجام می شود،با توجه به ارتفاع زیاد منطقه و راه دسترسی در فصول سرد سال احتمال برف گرفتگی و بسته شدن مسیر خیلی زیاد است و در بسیاری از اوقات فصل زمستان راه ارتباطی به طور کامل مسدود میشود. همچنین به دلیل ارتفاع کوه‌های منطقه، احتمال مه گرفتگی در مسیر بسیار بالاست.

  هنگامی که دریایی از مه زیر پایتان است :

در این منطقه علاوه بر قلعه الموت چند قلعه دیگر هم وجود دارد که معروف ترین آن‌ها بعد از الموت قلعه “لمبسر” است که در نقشه بالا می‌توانید محل قرار گیری قلعه ها را ببینید.همچنین “دریاچه اوان در مسیر دسترسی قلعه و به فاصله تقریبی ۴۵ کیلومتری از قلعه قرار گرفته است.

مشخصات قلعه:

قلعه الموت بین مردم بومی به “قلعه حسن” معروف است که “دژ حسن صباح” نیز گفته می شود. دلیل این نامگذاری این است که حسن صباح در قرن پنجم قمری این دژ را به علت موقعیت استراتژیک آن به همراه عده ای از یارانش به عنوان پایگاه دفاعی خود در برابر خلفای عباسی برگزید و در مدت اقامت او در این دژ (و دژ های دیگر)، بارها و بارها حمله به این قلعه ناموفق بوده است. البته در حال حاضر بنای قلعه آن زمان توسط بازسازی دژهای  جدیدی که در زمان های بعد بر روی آن ساخته شد در زیر خاک مدفون است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید شاهکار “خداوند الموت” ترجمه ای از ذبیح الله منصوری را مطالعه کنید.

این قلعه در قرن هفتم قمری در تاراج مغول ها، به آتش کشیده شد و از آن زمان در دوره های مختلف به عنوان زندان مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایی از قلعه و روستای گازرخان:

این قلعه از شاهکارهای مهندسی بوده و موقعیت استراتژیک آن و نحوه طراحی و ساخت بناها و دیوار ها، اون رو به یکی از غیر قابل نفوذترین قلاع تبدیل کرده بود . از دیگر شاخصه های به جامانده از قلعه وجود حوضچه ای در آن است که با تعبیه سیستم آبرسانی عجیت حتی اگر آب آن را کاملا خالی کنیم مجددا از آب پر میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.