درهای موزه تخت جمشید به‌ روی مردم باز می‌شود

این روزها اگر سری به مجموعه جهانی تخت جمشید بزنید شاهد فعالیت تیم های مختلفی خواهید بود که مشغول خانه تکانی و آماده سازی مجموعه جهانی برای استقبال از نوروز و مهمانان نوروزی هستند.

«مصیب امیری»مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در خصوص آماده سازی مجموعه جهانی تخت جمشید گفت: «امسال تلاش کردیم با توجه به نظر سنجی های صورت گرفته از مسافران در نوروز سال گذشته نسبت به رفع مشکلات و کاستی ها اقدام و مجموعه را ساماندهی کنیم.»

مدیر کل میراث فرهنگی فارس همچنین از بازگشایی کامل موزه تخت جمشید برای نوروز امسال نیز خبر داد و گفت: «در سال های اخیر موزه تعطیل شد و سال گذشته فاز اول موزه راه اندازی وامسال با تلاش انجام گرفته نسبت به ساماندهی اشیاء موزه و ویترین های موزه ای وهمچنین فضای موزه شاهد گشایش دوباره تمام موزه هخامنشی خواهیم بود .»

وی احیاء ساختمان تشریفات در مجموعه پردیس را از دیگر اقدامات مهم دانست وگفت: «این ساختمان در گذشته کاربری تشریفاتی داشته که سال ها به شکل متروک رها شده بود که هم اکنون در حال تعمیر و بهسازی سقوف، بدنه ، کف و ساخت و نصب درب و پنجره‌های این ساختمان هستیم تا به عنوان یک مرکز خدماتی ورفاهی در ایام نوروز مورد بهره برداری قرار گیرد.»

مصیب امیری افزود: با توجه به ازدحام جمعیت در تخت جمشید به ویژه در ایام نوروز که گاهی به ورود نزدیک به یکصد هزار نفر در روز نیز رسیده است ، وجود سرویس های بهداشتی به تعداد کافی از پیشنهادت مردم بوده که علی رغم تلاش های صورت گرفته در سالیان گذشته که تعدادچشمه های موجود در تخت جمشید تا ۳۰۰ چشمه افزایش یافت اما همچنان نیاز به سرویس های بیشتر و البته مناسب تر احساس می‌شد که برای نوروز امسال با افزایش ۱۰۰ چشمه سرویس بهداشتی هم اکنون مجموعه دارای ۴۰۰ چشمه سرویس است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفرهای فارس گفت : تجمع سرویس های سیار بهداشتی در محوطه سمت راست ورودی تخت جمشید باعث ازدحام جمعیت در یک مکان ، طی مسافت طولانی از نقاط مختلف تخت جمشید برای دسترسی به سرویس ها و با توجه به وسعت مجموعه خستگی مردم می‌شود که امسال سرویس های بهداشتی در چند نقطه توزیع و دسترسی برای مردم بسیار آسان تر شده است .

امیری گفت: تمام محوطه پیرامون مجموعه از وجود علف های هرز و خارو خاشاک پاکسازی و از یک کیلومتر قبل از ورودی تخت جمشید نیز جنگل های پیرامون از وجود زباله و علف و خاشاک در حال پاکسازی است.

وی افزود: بیش از ۴۰۰ سطل زباله موجود در محوطه تخت جمشید بهسازی و رنگ آمیزی شده است ، گل کاری و بهسازی فضای سبز محوطه و پاکسازی و بهسازی باغ های پیرامون مجموعه و هرس کردن درختان مجموعه از جمله این اقدامات بوده است.

امیری گفت : در ۵ نقطه مختلف مجموعه، آبخوری های جدید احداث شده و آبخوری های قدیمی نیز بهسازی و مورد استفاده قرار می گیرد و مسیرهای دسترسی به سرویس های بهداشتی و آبخوری ها ایجاد و در رفت و آمد بازدید کنندگان تسهیل شده است.

به گفته این مقام مسئول تاسیسات برقی کل مجموعه مورد بازنگری و رفع نقص قرار گرفته وتمام تیرهای برق موجود درمجموعه پاکسازی ورنگ آمیزی شده است ودوربین های مدار بسته بهسازی و به منظور مراقبت از مکان در ایام نوروز تعداد مراقبین مجموعه افزایش خواهند یافت.

وی در ادامه به استقرار ۷۰ نفر از راهنمای گردشگری مسلط در مجموعه به منظور ارائه توضیحات و اطلاع رسانی مناسب به بازدید کنندگان نیز خبر داد و گفت : کلاس های توجیهی آموزش ویژه و کاربردی و آشنایی با قوانین و مقررات مجموعه جهانی برای این راهنمایان در هفته گذشته برگزار شد.

دکتر امیری گفت : احیا و آماده سازی نمازخانه های مجموعه ، بهسازی مبلمان ، اصلاح مسیر عبور و مرور اتومبیل ها در پارکینگ تخت جمشید ، تسطیح و چمن کاری باغچه ها از جمله این اقدامات است.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.