هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران آغاز به کار کرد

سرویس خبری روزنامه ارک -نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران با حضور  طالب ریفاعی دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی، معاون اول رئیس‌جمهور و فعالان حوزه صنعت گردشگری آغاز به کار کرد.

مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران پیش از ظهر روز پنجشنبه در محل دائمی نمایشگاه‌بین‌المللی تهران برگزار گردید.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در سخنرانی اش دراین مراسم گفت: دولت در زمینه حقوق صنفی گردشگران خارجی به این مورد توجه دارد که باید حتی گردشگران غیرمسلمان در سرزمین اسلامی از حقوق مشروع برخوردار باشند.

معاون اول رئیس جمهورگفت: توسعه صنعت گردشگری از اولویت های راهبردی دولت است. در سطح اول استراتژی دولت توجه به گسترش و تقویت گردشگری در سطوح و زمینه های مختلف است بر همین اساس دولت در برنامه ششم خود توجه جدی به ایجاد و تامین زیرساخت های گردشگری در زمینه های فرهنگی، حقوق، اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت.

اسحاق جهانگیری گفت: یکی از زیرساخت های مورد توجه ما که خوشبختانه با همکاری وزارت کشور به سرانجام رسید، ارتقا امنیت گردشگران است.

”گردشگران غیرمسلمان هم در ایران اسلامی از حقوق مشروع برخوردارند“

معاون اول رئیس جمهوردر ادامه تصریح کرد: دولت در زمینه حقوق صنفی گردشگران خارجی به این موضوع توجه دارد که باید حتی گردشگران غیر مسلمان در سرزمین اسلامی از حقوق مشروع برخوردار شوند. حقوق گردشگران غیر مسلمان در کشورهای اسلامی واقعیت تاریخی است که از دیرباز مورد توجه علما قرار داشته است.

وی گفت: دولت در راستای فراهم کردن زمینه های لازم برای تحقق فرهنگ مدارا و تفاهم و صلح در جهان توجه به این موضوع را به عنوان مهمترین کارکرد، ضروری می داند.

وی در ادامه گفت: ما در جهانی هستیم که متاسفانه از سویی خشونت و افراطی‌گری و تعصب‌های قومی و مذهبی شکل گرفته و از سوی دیگر دستیابی گروه‌های خشن به انواع سلاح‌های مخرب، زندگی را در همه جا با مخاطره همراه کرده است. قرار گرفتن در چنین وضعیتی ایجاب می‌کند که روح آشنایی و آشتی در میان جوامع اشاعه یابد. گردشگری در این بین می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

جهانگیری ادامه داد : از مهمانان دولت از جمله نمایندگان سیاسی و سازمان های بین المللی می خواهم در این فرآیند کمک کنند. انتظار ما این است که سازمان های جهانی در ترسیم چهره واقعی گردشگری اهتمام کافی را به عمل اورند. ما همان طور که خود را ملزم می دانیم سازمان های جهانی نیز می توانند ما را در حفاظت از منابع گردشگری که از آن جمله میراث بی نظیر ماست، یاری کنند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: امروز که با کاهش شدید بهای نفت و حجم بیکاران تحصیل کرده مواجه هستیم، باید به ظرفیت های جایگزین در اقتصاد منهای نفت بپردازیم. گردشگری برای تحقق رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال منبعی مهم است. ما در حال تدوین برنامه ششم دولت هستیم و ملاحظات گردشگری را در نظر قرار دادیم. برنامه ششم به عنوان سند راهبردی ما برای ۵ سال آینده اهمیت دارد.

جهانگیری گفت : باید به سفر در ایام محدود که خسارت های انسانی و مادی را در پی دارد حساس شویم و توازن را در توسعه گردشگری محقق کنیم. از صاحبنظران حوزه فرهنگ و رسانه می خواهم دولت را در پیشبرد این هدف یاری کنند و از فعالان خصوصی و نهادهای عمومی و بین المللی می خواهم خود را پایه اصلی صنعت گردشگری بدانند؛ چرا که گردشگری دولتی نیست و باید دولت تنها خود را تسهیل گر و زمینه ساز حضور فعالان این صنعت بداند.

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این برنامه گفت: گردشگری اکنون از حالت کلی خارج شده و وارد عرصه سیاست شده است، به طوری که دولتمردان‌ در کشورها تلاش می‌کنند شبکه‌های بین‌المللی برای جذب گردشگر ایجاد کنند. دولت‌ها به جای رقابت، به دنبال رسیدن به توسعه پایدار هستند و با ارائه خدمات مناسب، تلاش می‌کنند پای مسافران را به کشورها باز کنند. این از آن دست موضوعاتی است که با توجه جدی به زیرساخت‌های ملی، محقق می‌شود. در بازار رقابتی، گردشگری، خلاقیت و نوآوری نقش کلیدی دارد.

”گردشگری وارد عرصه سیاست شده است“

وی گفت: سازمان میراث فرهنگی برنامه‌ریزی منسجمی را به منظور توسعه گردشگری به کار گرفته و آماده‌سازی بسترها را پیش رو قرار دارد. تامین زیرساخت‌های سفر، سرعت دادن به توسعه و احداث هتل‌ها با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، ‌ تشکیل کارگروه لغو روادید، فراهم کردن حضور منسجم در نمایشگاه‌های گردشگری و برگزاری نمایشگاه‌های مشابه در داخل کشور، بررسی قوانین گردشگری و تلاش برای روان‌سازی مقررات، توجه ویژه به فناوری‌های نوین، استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان گردشگری تنها بخشی از برنامه‌های پیش‌روی این سازمان است که با تکیه بر بانک اطلاعاتی قوی، قوام می‌یابد.

سلطانی‌فر گفت: در سال ۲۰۱۳ با ۱۶ پله صعود در رتبه گردشگری مواجه بودیم و به رتبه چهل و هشتم جهان ارتقا یافتیم. اما بر کسی پوشیده نیست که با در نظر گرفتن جاذبه‌های زیارتی، ایران در این رتبه‌بندی‌ها جایگاه بالایی داشته باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: از بین یک میلیارد گردشگر در سال ۲۰۱۳ سهم ایران در بین کشورهای آسیا و اقیانوسیه قابل قبول نیست. سهم گردشگران ورودی به ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی، ‌ چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود؛ در حالی که هفت میلیون گردشگر خروجی داشتیم. بناست به سمتی برویم که این تراز مثبت شود.

وی افزود: در فاصله چهار ماه بین تیر تا مهر ماه امسال، آمار گردشگران ورودی بر خروجی پیشی گرفت ولی استراتژی ما این است که سریع‌تر بتوان تراز گردشگری خارجی را به نفع گردشگران ورودی مثبت کنیم.

در ادامه این مراسم، نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته توسط مسئولان حاضر در برنامه افتتاح شد و در ادامه سرود خلیج فارس توسط گروه ناشنوایان اجرا گردید.

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.