پل آصف الدوله ( پل شور )

بقایای پل آصف الدوله بر روی رودخانه شور ، در نزدیکی مردآباد کرج واقع شده است و ظاهراً در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار توسط آصف الدوله ساخته شده و بدین جهت به پل آصف الدوله نیز مشهور است. امروزه نیمه شمالی پل مشتمل بر دو دهانه ، به کلی تخریب شده ؛ اما با توجه به بقایای پایه‌ها می‌توان نقشه آن را بازسازی کرد . پل رود شور با احتساب دو انتهای آن در اصل حدود ۷۰ متر طول و با جان پناه‌ها ۳۰/۸ متر عرض و چهار دهانه بزرگ و کوچک داشته است که امروزه دو دهانه آن تخریب شده است. پایه‌های پل با آجر ، مقداری سنگ و ملات ساروج ساخته شده است و در جهت مخالف و موافق جریان رودخانه ، برای شکستن فشار آب ، اندکی برجسته شده است.

 

پل آصف

چشمه طاق جنوبی پل ۶ متر عرض و از محل پاکار سه متر ارتفاع دارد. دهانه اصلی و به جا مانده پل ۱۰ متر عرض و از پاکار طاق ۵ متر ارتفاع دارد. نیمه خراب شده پل ظاهراً دارای دو دهانه به ابعاد و اندازه دهانه کوچک جنوبی بوده است. ضخامت طاق‌های زده شده بر پایه‌ها ، به شیوه دوره صفوی ، از پایین به بالا کاسته شده است ؛ به طوریکه ضخامت طاق کوچک از ۶۰/۱ متر در پایین به ۱/۱ متر در بالا و نیز ضخامت طاق بزرگ از ۸۰/۱ متر به ۳۰/۱ متر کاهش می‌یابد. بر بالای دو پایه بزرگ میانی و حدفاصل دهانه‌ها ، آب گذرهای کوچکی با قوس ضعیف و خوابیده به ابعاد ۲×۲۰/۲ متر تعبیه کرده اند.

 

پل آصف2

بعد از ساخت طاق‌ها و بالا بردن دیواره‌های طرفین بدنه پل ، میانه بدنه پل را با خاک و مقداری از آن را با شفته انباشته و تا زیر سطح گذر پل بالا آورده اند. با توجه به اینکه طاق میانی پل نسبت به طاقهای طرفین بزرگتر و مرتفع‌تر است، سطح گذر پل نیز از بالای تیزه طاق بزرگ به طرفین دارای شیب نسبتاً ملایمی بوده و جان پناهی در طرفین داشته است.

 

پل آصف3

 

پل آصف4

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.