بلاتکلیفی وضعیت نرخ بلیت اتوبوس‌های برون‌شهری در نوروز ۹۴ 

سرویس خبری روزنامه ارک-فعالان ناوگان اتوبوس رانی چند سالی است با بحران وضعیت نرخ بلیت و سوخت مواجه بوده و هربار هم از وضعیت نبود هیچ گونه حمایتی از سوی دولت گله مندند. اما این همه ماجرا نیست. به گفته فعالان صنعت حمل و نقل جاده ای هزینه های بالای این ناوگان و نبود حمایت دولتی منجر به تشدید نگرانی ها  برای امنیت مسافران شده است.

سالهاست ناوگان اتوبوس رانی با مشکلات بسیاری چون افزایش نرخ سوخت و ثبات نرخ بلیت مواجه است از سوی دیگر افزایش هزینه های این صنعت منجر به اعتراض برخی فعالان در این صنعت شده اگرچه به گفته آنها دولت قبل، به تعهدات خود در خصوص ارائه یارانه و حمایت های این چنینی عمل نکرد اما در دولت فعلی هم هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است که امید را به این صنعت بازگرداند. این در حالی است که به گفته رئیس اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری افزایش ۲۰ درصدی نرخ بلیت اتوبوس صرفا به علت وضعیت تورم بوده نه حمایت دولت.

احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری با بیان این که افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس به دلیل تورم اجرایی شد، گفت: مشخص نیست در پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی اتوبوس نرخ‌ها به دلیل تردد یک سرخالی اتوبوس‌ها افزایش یابد.

به گفته او، در سال‌جاری افزایش نرخ نداشتیم، این در حالی بود که قیمت لاستیک، لوازم یدکی و ناوگان بسیار افزایش یافته است.

عامری با بیان این‌که قیمت ناوگان افزایش یافته به شکلی که قیمت یک اتوبوس حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان است، اما تغییرات چندانی در هزینه ها دیده نمی شود .

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور در پاسخ به این پرسش که آیا همزمان با پیش‌فروش بلیت‌های نورزوی قیمت‌ها مانند سال‌های اخیر حدود ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، گفت:«نمی‌توانم الان این را بگویم. هدف ما این است که بیشتر با دید مردم مسائل را می‌بینیم. ۱۱ ماه است که در ایران افزایش قیمت بلیت اتوبوس را نداشته‌ایم و نمی‌خواهیم برای تعطیلات عید فرصت‌طلبی کنیم. باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که مردم بلیت بخرند تا از طرفی هم مشکلات ما حل شود.

گرچه رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور می‌گوید افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس در پیش‌فروش نوروزی مشخص نیست، اما تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد قیمت‌ها اوایل اسفندماه امسال ۲۰ درصد دیگر گران می‌شود تا در یک بازه ۴۵ روزه نرخ بلیت اتوبوس کشور ۴۰ درصد افزایش یابد. البته افزایش احتمالی ۲۰ درصدی قیمت بلیت در پیش‌فروش نوروزی تا پس از پایان تعطیلات عید اعمال می‌شود و پس از آن قیمت‌ها به حالت قبلی باز می‌گردد.

 

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.