میراث معنوی ایران در یونسکو (قسمت سوم)

نقالی؛ قصه گویی اجرایی ایرانی:

هنر نقالی و شاهنامه خوانی ایران به عنوان سنتی کهن نقش مهمی در جامعه و تاریخ فرهنگی ایران از دربار گرفته تا روستاهای دورافتاده ایفا کرده است. مواردی چون از بین رفتن قهوه خانه های سنتی و کارکرد آن در جامعه ، شکل گیری و رواج روش ها و ابزار جدید تفریح و سرگرمی ، سالخوردگی مرشدها و بزرگان این هنر سنتی و کاهش جمعیت آن ها در میان نسل جوان ، مهم ترین دلایلی هستند که ادامه بقای این هنر نمایشی تاریخی و دراماتیک را به شدت در معرض خطر قرار داده است. به همین دلیل نقالی به عنوان کهن ترین شکل از اجرای دراماتیک و زنده در سال ۲۰۱۱ از سوی ایران در فهرست میراث معنوی در خطر فراموشی به ثبت رسید.

naghali1

naghali2

naghali4

naghali6

naghali

دانش سنتی لنج سازی و دریانوردی در خلیج فارس:

لنج های ایرانی توسط مردم جنوب ایران و ساکنان خلیج فارس با استفاده از دست و چوب ساخته شده و برای سفرهای دریایی ، تجارت ، ماهیگیری و غواصی مروارید استفاده می شوند. دریانوردان ایرانی این لنج ها را با توجه به موقعیت خورشید ، ماه و ستاره و با استفاده از فرمول خاص برای محاسبه طول و عرض جغرافیایی و همچنین عمق آب و پیش بینی های آب و هواشناسی می سازند. امروزه با توجه به جایگزین شدن لنج های چوبی با قایق های فایبرگلاس این فرهنگ و دانش و تشریفات به تدریج در حال کم رنگ شدن است. به منظور حفظ آن ، مهارت های سنتی ساخت و ساز لنج ایرانی در سال ۲۰۱۱ در فهرست میراث ناملموس در حال فراموشی به ثبت رسید.

Launch_Boat_1

Launch_Boat_2

lenj2

lenj1

آیین قالیشویی مشهد اردهان:

آیین سنتی و مذهبی قالی شویان فین کاشان که همه ساله در دومین جمعه مهرماه در مشهد اردهان در ۴۲ کیلومتری غرب کاشان برگزار می شود ، تنها آیین مذهبی اسلامی است که به تقویم خورشیدی برپا می شود. در این مراسم شرکت کنندگان که از فین برای برگزاری مراسم آمده اند در حالی که چوب هایی به دست دارند ، قالی ای را به نماد شستن خون علی بن محمد باقر در چشمه می شویند. این مراسم در سال ۲۰۱۲ در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت رسید.

ghalishuyi

ghalishuyi4

ghalsihuyi2

tttttg

gffgمی توانید قسمت های قبلی این مطلب را از لینک های زیر مشاهده کنید:

میراث معنوی ایران در یونسکو (قسمت اول)

میراث معنوی ایران در یونسکو (قسمت دوم)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.