سیرچ؛ بهشتی سرسبز در دل کویر سوزان

وجود بهشتی سرسبز و زیبا در کویری گرم و سوزان تاحدودی عجیب به نظر می رسد ولی با سفر به روستای سردسیر سیرچ در نزدیکی یکی از گرم ترین نقاط کره زمین، متوجه می شوید که در کشور عزیزمان ایران چه زیبایی هایی وجود دارد که ما از آن ها بی اطلاع هستیم.

تنها در این منطقه امکان برف بازی در نزدیکی کویر داغ فراهم شده است که شما می توانید لحظات وصف نشدنی را تجربه کنید.

ir261

ir263

سیرچ یکى از چهار آبادى بزرگ بخش شهداد می باشد که در ناحیه خوش آب و هواى کوهستانى بر سر راه شهداد – کرمان قرار گرفته است. سیرچ از قدیم به علت داشتن آب و هوای خنک و کوهستانی محل ییلاق بخش گرمسیرى و کویرى شهداد و آبادى‌هاى تابعه آن بوده که بهارستان نام داشت. این ییلاق در ارتفاع ۱۵۵۰ مترى در دره رودى به همین نام قرار دارد و جمعیت آن در تابستان به علت موقعیت تفرجگاهى به بیش از ده هزار نفر مى‌رسد.

سیرچ چشم‌اندازى زیبا دارد و مانند مناطق شمالى کشور پوشیده از توده‌هاى انبوه درختان دارد. در مرکز سیرچ چندین درخت کهنسال سرو و چنار نیز دیده می شود. هوای این منطقه مرطوب و خنک است و بر روى ارتفاعات قرار گرفته و زیبایى آن مشابه مناظر سوئیس و با همان سرسبزى و فراز و فرودهاست.

sirch (5)

در قسمت مرطوب سیرچ به علت آب‌هاى فراوان جارى تعدادى از باغ‌ها به باتلاق‌ تبدیل شده‌اند. در این منطقه انواع درختان صنوبر، انگور، انجیر، گیلاس و آلبالو در دامنه کوهسارها لابه‌لاى سنگلاخ کاشته شده است و چون زمین مسطح کم دارد، ‌ کشت مزارع جو و گندم کم یافت مى‌شود، اما از زمین‌هاى محدود و آب فراوان، براى احداث باغ استفاده شده است. این منطقه یکى از قطب‌هاى اصلى جهانگردى استان محسوب مى‌شود.

sirch (7)

جاذبه های گردشگری سیرچ:

مهمترین جاذبه های گردشگری این روستا عبارتند از رودخانه ای زیبا، سروی کهنسال که بالای هزار سال سن دارد و چندین درخت چنار بسیار قدیمی، چشمه آب گرم جوشان با خواص درمانی قابل توجه و بزرگترین تونل سنگی خاورمیانه. همچنین قرار گیری سیرچ در مجاورت شهداد و منطقه کلوت ها و هم جواری دو نوع آب و هوای متضاد، این روستا را به یک نمونه جذاب تفریحی وگردشگری در مسیر کویر تبدیل کرده است.

سرو سیرچ

بهترین زمان برای سفر به سیرچ:

اگر به این فکر می کنید که بهترینزمان برای سفر به این روستا چه زمانی است، باید بگوییم که سیرچ در تمام فصل های سال بسیار دیدنی است. شکوفه های خندان باغ های میوه در بهار، درختچه ها و درختان سر به فلک کشیده سرسبز و گل ها و گیاهان وحشی و هوای خنک و دلپذیر در تابستان و طبیعت رنگارنگ آن در پاییز و چشم انداز ارتفاعات پر از برف و پیست اسکی آن در زمستان تنها گوشه ای از زیبایی های این روستای تماشایی است.

sirch (8)

مسیر دسترسی به سیرچ:

فاصله روستای سیرچ تا شهر کرمان ۸۰ کیلومتر و تا مرکز بخش شهداد ۲۵ کیلومتر است. خالی از لطف نیست اگر به این نکته نیز اشاره کنیم که مسیر دسترسی این روستا از هر دو جاده کرمان – سیرچ و شهداد – سیرچ آسفالت است و به راحتی می توانید به این منطقه زیبا سفر کنید.

sirch (9)

سوغاتی:

خرید سوغاتی از مقصد یکی از جنبه های دوست داشتنی سفر است. شما می توانید از این روستای زیبا کره و روغن حیوانی مرغوب، خشکبار، قالیچه‌های کوچک و حصیربافته‌های تزئینی به فامیل و دوستانتان هدیه ببرید.

sirch (3)

sirch (1)

sirch (4)

sirch (6)

sirch

sirch (2)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.