مشاهده رد پاهای مرموز در ساحل بوشهر

fgdfd

پژوهشگر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور حین تحقیقات میدانی در منطقه ای ساحلی در شمال بوشهر به ردپاهایی برخورده که با هیچکدام از نمونه های جانوری ایران و منطقه مطالبقت ندارد و بررسی‌ها برای شناسایی ماهیت این ردپاهای مبهم ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، این ردپاهای مرموز توسط فریدون عوفی، پژوهشگر و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در منطقه ساحلی بندر امام حسن در محدوده منطقه نفتی بهرگان (شمال استان بوشهر) در ناحیه بین جزر و مدی مشاهده و ثبت شده است. مسیر حرکتی به نحوی بوده است که از دریا به خشکی و تا قبل از سکوی ساحلی ادامه داشته و مجددا به سمت دریا ردیابی شده است.

بر اساس نتایج به دست امده از بررسی های انجام گرفته از سوی این پژوهشگر، مشخص شده است که اثر و رد پا به جا مانده از سه بخش ناحیه پیشین و میانی با شباهتی به کف پای انسان ولی کمی انحناء دار و ناحیه دمی نسبتا ضخیم و کوتاه قابل تشخیص بوده است. برای رد پا های مورد نظر دو اثر راست گرد (پا چپ) و چپ گرد ( پا راست) قابل تشخیص می باشد. دامنه طول کل رد پا با احتساب بخش دم ۴۹-۴۴ سانتی متر و میانگین فواصل اثر متوالی دو گام با یکدیگر ۲۶ سانتی متر اندازه گیری و ثبت شد. عمق اثر و رد پا به جا مانده از بخش پیشین و میانی ۵-۳ میلی متر متغیر و بخش انتهایی (دم) فاقد عمق اثر قابل تشخیص بوده است.

هر چند بررسی اندازه گیری های ثبت شده و چگونگی انحناء پا چپ و راست مشخص کرد که این اثر به احتمال بسیار زیاد متعلق به یک نمونه ناشناخته می باشد، ولی در تعداد محدودی از رد پا ها اختلافاتی به لحاظ فاصله گام های طی شده، فواصل عرضی رد پا های قرینه با یکدیگر، طول و کشیدگی انتهای باریک دم و حتی قوس و انحناء بخش پیشین و میانی مشاهده شد.

بر اساس مطلعات انجام شده با استفاده از نرم افزارهای تخصصی اندازه گیری نسبت ها و ابعاد، شفاف سازی و تنظیم کنتراس تصاویر و همچنین بررسی منابع مرتبط با کلید های شناسایی رد پا حیات وحش، نوع اثر به جا مانده و رد پای مورد نظر با هیچکدام از نمونه های جانوری ایران و منطقه (پستانداران، پرندگان، دوزیستان و خزندگان) و حتی انسانی (با انواع پوشش کفش، به دلیل بررسی احتمال رد پا غیر جانوری) مطابقت نداشته است. تاکنون نیز هیچگونه گزارش مستندی مبنی بر اثر جانوری و یا انسانی مشابه، از داخل و خارج از کشور برای آن دریافت و ارائه نشده و به عنوان یک موضوع ابهام بر انگیز باقی مانده است.

بنابر اعلام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، جزئیات پژوهش انجام شده همراه با تصاویر متعدد، اطلاعات مربوط به اندازه های ثبت شده و ویژگیهای اثر و رد پا و نیز مقایسه های انجام شده با نمونه ردپاهای احتمالی مشابه در منطقه در قالب گزارش مستند تهیه و تنظیم شده است و موضوع شناسایی اثر و رد پا از سوی این پژوهشگر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در حال بررسی و پیگیری می باشد.

fdsd

fgd

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.