راهنمای سفر به استان اردبیل

هرقدر هم از جاذبه های تاریخی استان اردبیل بگوییم نباید فراموش کنیم اردبیل با وجود آب و هوای کوهستانی اش پایتخت گردشگری طبیعی کشور است. استان اردبیل با طبیعت فوق العاده اش هر ساله میلیون ها گردشگر داخلی و هزاران گردشگر خارجی را به خود جذب می کند. اکنون فصل سفر به این بهشت پنهان است ، در ادامه به معرفی برترین جاذبه های گردشگری استان اردبیل می پردازیم.

سبلان زیباترین کوه ایران

 طبیعت کوه سبلان درایران کم نظیراست و این ارتفاعات در هرفصلی ازسال زیبایی خاص خود را دارد. پاییز فصل خزان و به خواب رفتن طبیعت است و با سرد شدن هوا گیاهان کوهستان خشک شده و زمین به تدریج یخ می زند ، حیوانات وحشی به مناطق کم ارتفاع ترکوچ می کنند و با رفتن عشایر و دام‌هایشان سکوتی غریب برکوهستان حکم فرما می‌شود. سبلان در وسط مثلثی فرضی قرار دارد ؛ مثلثی که از اتصال ۳ شهر اردبیل در شرق ، مشکین ‌شهر در شمال غرب و سراب در جنوب غربی به وجود می ‌آید.

آرامگاه شاه صفی

sheikh-safi

 شیخ صفی در سال ۷۳۵ هجری قمری ، فوت شده و آرامگاهش در نزدیکی خانقاه و محل سکونت وی است. بناهای این مجموعه ،  از زیباترین آثار تاریخی اسلامی ایران در عصر صفوی بوده و یکی از آثار باستانی مهم کشور به شمار می رود. این بنا در سال ۷۳۵ هجری قمری توسط شیخ صدرالدین موسی فرزند شیخ صفی بنا شده و در طول زمان و به ویژه در دوران حکومت صفوی مورد احترام شاهان صفوی بوده است.  آرامگاه شاه اسماعیل اول از بناهای بقعه کوچک تر و بسیار زیباست. وجود گنبدهای تذهیب و کتیبه های گچ بری و صندوق قبر خاتم کاری و منبت کاری ، آن را به یکی از برجسته ترین دیدنی های این مکان تبدیل کرده است. از دید آنوبانینی چینی خانه از بر جسته ترین شاهکارهای معماری در قرن ۱۱ هجری در شهر اردبیل محسوب می شود. این بنا به شکل اتاق چهار گوش و به قطر ۱۸ متر است که گوشه های آن خوابیده و دارای چند طاق نما است. در مقرنس های توخالی گچی ایوان ها ، طاق نماها و شاه نشین ها تعداد زیادی محوطه و طاق های تزئینی به شکل انواع گلدان ها ، ابریق ها و ظروف رایج قرن ۱۱ هجری تعبیه شده است. این محوطه جهت قرار دادن چینی های اهدایی به شاه عباس طراحی شده است.

شورابیل ، نخستین منطقه نمونه گردشگری بین‌المللی اردبیل

شورابیل یکی از قشنگترین و دیدنی ترین دریاچه های ایران است که در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به طرف خلخال قرار گرفته است. پلیکان های خاکستری ، اردک چشم طلایی ، اردک تاجدار ، غاز خاکستری ، غاز زنگوله بار ، لک لک سیاه و… از پرندگان مهاجر و دراج ، قرقاول ، مرغابی ، خوتکا ، چنگر ، حواسیل ، آنگوت و…از جمله پرندگان بومی هستند که در این دریاچه زیبا و در استان اردبیل به چشم می‌خورند.  تالاب یا دریاچه شورابیل که لجن های آن روزگاری بیماران را شفا میداد اکنون به یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر تبدیل شده و همه ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران از سراسر ایران است.

چشمه های آب گرم سرعین

 شهر سرعین در باختر شهر اردبیل واقع شده و فاصله آن تا اردبیل ۲۸ کیلومتر است. سرعین به یمن چشمه های آب گرم و معدنی خود در گذشته و حال مورد توجه و علاقه مردم قرار داشته است.  در حال حاضر سالانه صدها هزار نفر به این شهر سفر می کنند. آب گرم سرعین متشکل از چشمه های آب گرم فراوانی از جمله قره سو ، ساری سو ، گاومیش گلی ، گزال ، آب پهن ، آب یل سویی ، آب چشم ، قهوه خانه و بش باجی لار است.

 در کتاب‌های گردشگری از جاذبه‌های استان اردبیل معمولا به سرعین ، مقبره شاه صفی ، کوه‌های سبلان ، دریاچه نئور و شورابیل اشاره می‌شود. جاذبه دیگری از اردبیل می‌شناسید؟

 جاده‌های استان اردبیل بی نهایت دلفریبند. مسیر اردبیل به پارس آباد مغان یکی از این راه‌هاست که مثل خطی سبز روی زمین کشیده می‌شود و می‌رسد به جایی مابین دلتای ارس به خزر، دامنه‌های شرقی ارسباران و آخرین ستیغ‌های شمالی کوهستان تالش ، سرزمینی که گویی سبزترین جای زمین است و نه شرجی سخت تابستان جنگل‌های شمال را دارد و نه سرمای تند کوهستان‌های آذربایجان را. سرزمینی که دیدنش خستگی چشم‌ها را شفا می‌دهد همان‌طور که آب گرم سرعین ، درد مفاصل را. فراموش نکنید بهترین فصل برای سفر به استان اردبیل پیش روست پس فرصت را از دست ندهید.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.