زیباترین آبشارهای ایران و جهان

آبشارهای دنیا

آبشار آنجل Angel

طولانی ترین و بی وقفه ترین آبشار دنیا با ارتفاع ۹۷۹ متر در میان جنگل‌های دورافتاده پارک ملی کانایما در ایالت بولیوار در جنوب شرقی کشور ونزوئلا قرار دارد. در فصل باران ، آب آبشار آنجل به حداکثر مقدار خود می رسد و جریان آب با شدت فرومی ریزد. اغلب اوقات قله آبشار در زیر ابرها و قطرات ریز باران که در هوا پخش شده اند ، از دید پنهان است. نخستین بار در سال ۱۹۹۳ کاوشگر آمریکایی به نام جیمز آنجل با هواپیمای خود مشغول پرواز در این منطقه بود ، که این آبشار رامشاهده کرد و نام آبشار برگرفته از نام کاشف این آبشار است.

آبشار ویکتوریا Victoria

آبشار ویکتوریا آبشاری است طبیعی در جنوب قاره آفریقا که بر روی رودخانه زامبزی و بر روی خط مرزی زامبیا و زیمبابوه قرار گرفته است. این آبشار یکی از مرتفع ترین و عریض ترین آبشارهای دنیا است که عرض دو سوی  آن ۱۷۰۰ متر و ارتفاع آن ۱۲۸ متر است، از سال ۱۹۸۹ به عنوان میراث طبیعی مشترک زامبیا و زیمباوه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و آن را یکی از عجایب هفت گانه جهان می دانند. »دیوید لیوینگستن« ، کاشف مشهور اسکاتلندی در سال ۱۸۵۵ میلادی ، اولین کاشفی بود که آبشار ویکتوریا را پیدا کرد و آن را به افتخار ملکه ویکتوریا ، آبشار ویکتوریا نامید.

آبشار نیاگارا Niagara

نیاگارا معروفترین آبشار جهان در نزدیکی مرز بین کانادا و ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. آبشار از سه قسمت تشکیل شده که از بزرگ به کوچک به ترتیب عبارتند از: آبشار نعل اسب ، آبشار آمریکایی و آبشار نقاب عروس. بیشتر آب هایی که از این ارتفاع فرو می ریزند به صورت پودر درآمده و دوباره به هوا باز می گردند. آنچه این آبشار را منحصر به فرد کرده حجم آبی است که از این ارتفاع فرو می ریزد. آبشار نیاگارا عظمتی فوق العاده دارد و با رنگین کمان های زیبایش جلوه ای دل انگیز را ایجاد کرده که می توان ساعت ها به آن خیره ماند و خسته نشد و حتی گذر زمان را هم احساس نکرد.

آبشار ایگواسو Iguazu

آبشار ایگوآزو یا ایگواسو آبشاری نعلی ‌شکل به‌ طول ۲٫۷ کیلومتر می باشد که در رود ایگواسو در مرز آرژانتین با برزیل واقع شده است. این آبشار دارای دو قسمت عمده است که هرکدامشان از صدها آبشار درست شده و جزیره‌هایی صخره‌ای و پوشیده از درخت آنها را در لبه ی ریزشگاه ایگواسو از یکدیگر جدا می‌سازد. در مجموع ۲۷۵ آبشار که ارتفاعشان بین ۳۰ تا ۸۲ متر متغیر است آبشار ایگواسو را تشکیل می‌دهند. در هر دو کشور آرژانتین و برزیل پارک های ملی به منظور حفاظت از پوشش گیاهی ، حیات وحش و مناظر زیبای منطقه ایجاد شده‌اند و سالانه میلیون ها گردشگر را به سوی خود جلب می کند.

آبشار یوسمیت Yosemite

یوسمیت یک پارک ملی در ایالت کالیفرنیا –آمریکا است. این پارک در سال ۱۸۷۰ بعنوان پارک ملی انتخاب شد و این آبشار یکی از دیدنی ترین چشم اندازهای این پارک است که حدود ۱۵۳ متر ارتفاع دارد. منبع تأمین آب این آبشار برف های ذوب شده می باشد ، بنابراین گاهی اوقات ممکن است به علت کم بودن مقدار برف ، جریان متوقف شود. معروفیت این آبشار زمانی است که تبدیل به آبشار آتش می‌شود. هر ساله ۲هفته ی اواخر ماه فوریه این آبشار به خاطر زاویه ی تابش خورشید چشم انداز فوق العاده ای دارد. زمان غروب خورشید ، زاویه تابش و انعکاس نور آن بر این آبشار از آن یک آبشار آتش می‌سازد که در انتها به رنگین کمانی زیبا ختم می شود و چشم هر بیننده‌ ای را خیره می‌سازد ، به همین  دلیل این پارک به آبشار آتش یوسمیت (Yosemite Firefall)  نیز معروف است.

آبشار کائتور Kaieteur

آبشار زیبای کائتور در مرکز جنگل های گویان ، در آمریکای لاتین واقع شده است. این آبشار با ارتفاع ۲۲۶ متر و عرض ۱۰۰ متر ازجمله بزرگ ترین و نیرومندترین آبشارهای دنیاست. در بیشتر مواقع سال به دلیل فصول بارانی طولانی ، این آبشار با نهایت قدرت حجم زیادی از آب را عبور داده و مناظر زیبا و شگفت انگیزی را خلق می کند و جذابیت زیادی برای گردشگران مخصوصاً آن دسته که عاشق سفر در میان طبیعت بکر و حیات‌وحش هستند دارد ؛ چرا که این آبشارها در میان منطقه‌ای خالی از سکنه قرار گرفته و هیچ دسترسی به مناطق شهری ندارند.

آبشار ساترلند Sutherland

این آبشار زیبا در کشور نیوزلند قرار دارد که جریان آب آن از ارتفاع ۵۸۰ متری به پایین سرازیر می گردد ؛ به طوری که به عنوان یکی از بلندترین آبشارهای جهان شناخته می شود. این مجموعه آبشار سه تایی ، چشم اندازی خاص به وجود آورده اند. این آبشارها پس از آنکه دونالد سودرلند در ۱۸۸۰ آنها را کشف کرد به این نام خوانده می شوند.

آبشارهای ایران

شاید جالب باشد اگر بدانید که ایران حدود ۴۳ آبشار مشهور دارد که با آبشارهای محلی و فصلی این تعداد به ۱۸۶ آبشار می‌رسد. در بین استان‌های کشور ، استان مازندران با ۷۸ آبشار کوچک و بزرگ بیش ترین آبشارها را در خود جای داده است.  پس از آن نوبت لرستان است که با ۴۵ آبشار در جایگاه دوم قرار گرفته است. سعی کرده ایم از میان آبشارها ، آن هایی را پیشنهاد کنیم که غیر از زیبایی ، از لحاظ بزرگی ، بلندی و مقدار آب نیز برتر از دیگران باشند تا زیبایی و تنوع طبیعت ایران بیشتر پیش چشم آورده شود.

آبشار کبودوال

کبودوال آبشار تمام خزه‌ای جهان در ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر علی آباد کتول از توابع استان گلستان در جنگل انبوه و دیدنی کبودوال واقع است. آب این آبشار از دامنه شمالی کوه هارون سرچشمه می‌گیرد که بسیار زلال ، شفاف و قابل آشامیدن است. برای رفتن به این آبشار باید به سمت پارک جنگلی کبودوال بروید ، از پارک جنگلی تا محل آبشار اصلی کبودوال حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی زمان می‌برد که مسیری بسیار زیباست. در طول مسیر به سمت آبشار ، مناظر شگفت‌آور و پل‌های چوبی در کنار آبی روان و درختان جنگلی ، شما را به وجد می‌آورد.

آبشار لاتون

آبشار لاتون بلند ترین آبشار کشور در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر آستارا ، شهر لوندویل و روستای کوته کومه قرار دارد. آبشاری عظیم و بسیار زیبا که در قلب جنگل های بکر و زیبای روستای کوته کومه جای گرفته است. این آبشار با ارتفاع تقریبی ۱۰۵ متر ، مرتفع ترین آبشار ایران است. علاوه بر آبشار اصلی ، آبشار دیگری با فاصله ی ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سر ریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و عریض تر است. فاصله از روستای کوته کومه تا آبشار حدود ۶ کیلومتر است که تقریبا ۴ساعت کوهپیمایی و جنگل نوردی دارد و در مسیر حرکت به سمت آبشار نیز با تماشای جنگل های بکر و مناظر زیبا و انواع درختان آلو ، به ، گلابی ، گردو ، فندق ، سیب وحشی و آلوچه (گوجه سبز) متوجه گذر زمان و خستگی نخواهید شد.

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت بزرگترین آبشار استان مازندران و دومین آبشار بلند ایران در ۶۵ کیلومتری شهر آمل در روستای شاهاندشت قرار دارد. آبشار اصلی شاهاندشت ۵۱ مترارتفاع دارد و دارای سه آبشار متعدد است که در مجموع ارتفاعی ۱۸۰ متری دارد. این آبشار دائمی و پر آب ، در قسمت جنوبی جاده و رودخانه هراز با منظره های زیبا و باشکوه خودنمایی می کند که از کنار قلعه ملک بهمن که از عظیمترین قلاع کوهستانی البرز ایران است ، بر روی یک‌کوه هرمی شکل مشرف به روستای شاهاندشت به پایین می‌ریزد. برای رفتن به کنار این آبشار می بایست ابتدا شیب تند روستای شاهاندشت را طی کرد که مسیری چهار کیلومتری است و طول مسیر را باید از کنار رودخانه و کوه و از میان کوچه باغ ها و خانه های اهالی روستا پیاده روی نمود.

آبشار بیشه

آبشار بیشه یکی از زیباترین آبشارهای کشورمان می باشد که در استان لرستان در ۶۵ کیلومتری خرم آباد ،‌ در ایستگاه راه آهن بیشه واقع شده است. آبشار بیشه با عرض ۲۰ متر ، یکی از عریض ترین آبشارهای کشور است و ارتفاع آن ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین و ۱۰متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار می باشد .همانطور که از نام آن پیداست در میان بیشه ای قرار گرفته و با آب و هوای مناسب وسرسبزی اطراف آبشار هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. اگر قصد بازدید از این آبشار را دارید می توانید مطمئن باشید که امکانات اقامتی هم برایتان فراهم است و می توانید چند روزی را در کنار این آبشار سر کنید.

آبشار آب سفید

آبشار آب‌سفید به عنوان یکی از آبشارهای شهرستان الیگودرز ، در جنوب شرقی استان لرستان و در دامنه کوه های زاگرس قرار گرفته که به عروس زیبای آبشارهای ایران معروف است. آب این آبشار از تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید و با توجه به ارتفاع ۶۹ متری آبشار ، بیرون آمدن چنین آبی از دل کوه شگفت آور است. این آبشار به رود رودبار لرستان (آب زالکی) می‌پیوندد و سرانجام به دز می ریزد. می‌توان گفت به علت اینکه آب آن به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید در می‌آید به آب سفید معروف شده است. در مسیر الیگودرز به آبشار ، مکان های زیبایی قرار دارد که حیرت هر بازدید کننده ای را برمی‌انگیزد.

آبشار مارگون

آبشار مارگون نام یکی از زیبا‌ترین آبشارهای کشور می باشد که در مجاورت شهر سپیدان و در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است به طوری که در بالای کوه هیچ رودخانه‌ای نیست ، بلکه از بدنه دیواره صخره‌ای کوه ، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آن‌ها به بیرون ریخته می‌شود ، از این حیث این آبشار هم بزرگ‌ترین و هم مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای در جهان است. اطراف این آبشار در فصل بهار بسیار سرسبز و دیدنی است و در این منطقه باغ های سیب زرد و سرخ فراوان دیده می‌شود ، در بین درختان جنگلی آنجا هم زالزالک و نوعی زرشک دیده می‌شود. مسیر بعد از جاده ماشین رو تا آبشار را باید پیاده رفت که این راه سنگفرش و در نزدیکی آبشار دارای پله‌های سیمانی است.

آبشار شوی

آبشار شوی یا تله زنگ ، بین دو استان خوزستان و لرستان ، در دهستانی به نام شوی از توابع شهرستان دزفول واقع شده است. این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که گاهی نیز از آن به عناوین بهشت پنهان ایران یا نیاگارای ایران یاد می شود. آبشار شوی ، پس از بیرون آمدن غار، از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود. آب آن پس ازعبور از کوه‌ها و دره‌ها ، به رود دز و نهایتا به دریاچه سد دز اندیمشک در استان خوزستان می‌ریزد. چندین ساعت تا رسیدن به محل آبشار، پیاده‌روی لازم است. در مسیر پیاده‌روی بعد از عبور از دره سرتنگ دزفول ، سه آبشار کوچک‌تر با ارتفاع‌هایی بین ۵ تا ۲۰ متر قرار دارند که این مسیر را برای عابران بسیار فرح بخش می‌کند.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.