زنوزق؛ بهشت فراموش شده آذربایجان شرقی

زنوز را با سیب های آبدار و درخشان و سرخش می شناسند ؛ البته نباید طبیعت دلنشین و بکری که این منطقه را تبدیل به یکی از توریستی ترین نواحی شمال غرب کشور کرده است ، فراموش کنیم.

این شهر کوهستانی که در ۲۵ کیلومتری شهر مرند قرار گرفته است ، مرتفع ترین شهر این منطقه نیز می باشد.

گفته می شود آرامگاه حضرت یونس در شهر زنوز است و نام شهر زنوز از نام یونس گرفته شده است که یونوس تبدیل شده به یونوز یا زنوز.

اقتصاد زنوز برپایه ی کشاورزی، دامداری و زنبورداری استوار است و محصولاتش، به ویژه سیب آبدار زنوز، شهرت جهانی پیدا کرده‌است. صنعت سرامیک‌سازی زنوز، از دیرباز در سطح کشور معروف بوده‌است، ولی امروزه از رونق خوبی برخوردار نیست.

در اردیبهشت ماه زنوز حال و هوای خاصی دارد. اگر به دشت ها و باغ ها و دامنه کوه های زنوز مراجعه کنید با مشاهده گل های رنگارنگ ، طبیعت بکر و متنوع ، استشمام عطر و بوی گلها و گیاهان و با شنیدن آواز عاشقانه و دلنواز پرندگان و زمزمه گوشنواز چشمه ساران مست و مدهوش می شوید.

زنوز علاوه برمناظر طبیعی دیدنی هایی هم دارد که توسط انسان ها ساخته شده اند و می توانند برای توریست جذاب باشند. چشمه ها و استخر های قدیمی، قیزیل کورپی،کالاش، آسیاب های آبی، سردابه، بعضی خانه ها که ارزش معماری و قدمت زیاد دارند و … در محدوده شهر و دیواره های بازمانده قیز قالاسی ،اوغلان قالاسی ، سیغناخلار ، سدهای عمومی و خصوصی ،کهریزها، زونوزاخ قالاسی، دامجی قیه، کوهول ها و آغل ها و غیره که در بیرون شهر قرار گرفته اند از آن جمله هستند. متاسفانه چندین سال قبل مجموعه بازار قدیمی و حمام قدیمی غیر مسئولانه تخریب گردید. اخیرا هم یکی از آسیاب ها (قیزیل دگیرمان) در نزدیکی قیزیل کورپی جهت احداث ایستگاه پمپاژ طرح بلند آب از بین برده شده است.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.