محلات، شهری آرمیده در آغوش گل‌های رنگارنگ

شهر محلات یکی از خوش آب و هواترین شهرهای ایران است که در جنوب باختری تهران و در فاصله ۲۶۲ کیلومتری آن قرار داشته و یکی از شهرستان‌های استان مرکزی محسوب می‌شود و در جنوب شرقی آن واقع گردیده‌است. شهر محلات از طرف شمال به قم و آشتیان، از طرف جنوب به اصفهان و گلپایگان، از طرف غرب به خمین و اراک و از طرف شرق به دلیجان محدود می‌باشد.

محلات به واسطه مزارع بزرگ پرورش گل، نبود آلودگی هوا به القابی مانند هلند ایران و بهشت افسانه‌ای و شهر گل ها شهرت یافته‌است. این شهر همچنین از لحاظ سطح زیرکشت گل، مهد پرورش گل و گیاهان زینتی در کشور، پایلوت گل‌کاری کشور است و رتبه اول را از لحاط تنوع تولید گل در کشور داراست. محلات دارای منابع متعدد و غنی معادن سنگ زینتی، معادن سنگ تراورتن و مرمریت می‌باشد که از لحاظ کیفیت در دنیا کم نظیر است.

محلات حدود ۹۰۰ هکتار اراضی زیر کشت دارد که همین دلیل باعث شده به عنوان شهر گل ایران مطرح شود. جالب است اغلب گلفروش هایی که در پایتخت و شهر های دیگر وجود دارند نیز “محلاتی” هستند. محلاتی ها که در جنوب شرقی استان مرکزی زندگی می کنند، از سال های دور در پرورش انواع گل پیشقدم بوده اند. در همین حال سالانه بیش از ۲۲ میلیون شاخه گل گلدانی و شاخه ای از گلخانه ها و اراضی گل خیز محلات تنها به بازار کشور عرضه می شود.

در یکهزار هکتار از گلزارهای این شهرستان ۱۲۰ نوع گل از گونه های میخک، گلایل ، مریم، داوودی، زنبق، کاکتوس، مینا، رز، پتوس، محبوبه شب، ختمی،انواع زنجیره مو، پاپیتال، نیکوس، بنجامین، دیفن باخیا، انواع بذر بنفشه و انواع درخجه های گل آور و … پرورده می شود. در حال حاضر افزون بر ۳ هزار نفر به صورت رسمی در قالب ۷۰۰ واحد تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی در شهرستان محلات مشغول به کارند.

تاریخچه گلکاری در ایران به ۸۵ سال پیش باز می‌گردد. نخستین بار فردی مسیحی از اهالی تهران به نام «پرتیوار» که گلکاران محلات معتقدند از هلندی‌های مقیم پایتخت بوده است، به اتفاق چند نفر از هموطنانش، در باغ خود در تهران با وارد کردن بذر گل از هلند اقدام به پرورش گل کرد. سرکارگر استخدام شده از سوی «پرتیوار» از اهالی محلات به نام «یحیی‌خان» بود که در سال‌ها برای کار به تهران رفته و پس از بازگشت به دیار خود، کشت گل‌ها را محلات به شکلی حرفه‌ای رواج داد. به گواهی تاریخ تا ابتدای دهه ۱۳۴۰ تعداد کارگران گل در محلات چهار نفر و در فاصله سال‌های ۴۰ تا ۷۵ تعداد واحدهای گلخانه ای ۲۵ واحد بود که در امر پرورش گل های آپارتمانی فعالیت داشتند. تا آنجا که در حال حاضر نیز محلات به عنوان یکی از مراکز تولید انواع گل‌های زینتی در آسیا، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به‌عنوان نمونه، جایزه برتر نمایشگاه بین‌المللی «اوزاکای» ژاپن که چهارسال پیش برگزار شد، به پرورش‌دهندگان گل «گلایل» محلات تعلق گرفت.

شهرستان محلات یکی از قطب های مهم گردشگری استان مرکزی به شمار می آید، چشمه های آبگرم، سرچشمه آب معدنی و گل های زیبا و زینتی در کنار آتشکده خورهه این شهرستان را تبدیل به یک مجموعه با ارزش گردشگری و تاریخی کرده است.

[Best_Wordpress_Gallery id=”39″ gal_title=”محلات”]

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.