پارکی با دایناسورهای متحرک در پایتخت ایران

اگر از جمله افرادی هستید که به حیات وحش علاقه دارید ولی طی کردن مسافت طولانی برای دیدن آن ها برایتان کمی دشوار است، ما پارک ژوراسیک تهران را برای شما پیشنهاد می کنیم. این پارک با آثار طبیعی خود، محیطی فرح بخش و هیجان انگیز را برای بازدیدکنندگان به ویژه کودکان فراهم می کند.

این پارک که در قالب یک موزه ساخته شده است، همواره گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کند. البته توصیه می کنیم قبل از رفتن به این پارک اطلاعاتی را در مورد آن کسب کنید که لذت بازدیدتان دوچندان شود.

تاریخچه:

موزه طبیعت و حیات‌ وحش ایران در سال ۱۳۷۲، از سوی شهرداری تهران با هدف آشنا کردن مردم با میراث فرهنگی و طبیعی و شناخت اهمیت حفاظت از محیط سبز و حیوانات افتتاح شد.

این موزه در سال ۱۳۷۶ به عضویت شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) و کمیسیون آموزش و ارتباطات سازمان جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN CEC) درآمد و در همین سال نیز به شبکه جهانی اینترنت پیوست.

بخش های مختلف پارک ژوراسیک:

ساختمان موزه با مساحتی حدود ۱۲۰۰۰ مترمربع در دو طبقه، با بخش‌های متعددی چون زمین‌شناسی، پرندگان، پستانداران، سالن پروانه و کارگاه تاکسیدرمی است که هریک خود به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است.

بخش پرندگان و پستانداران در شش سالن ساخته شده است که عبارتند از:

سالن مارها، گوزن‌ها، خرس قهوه‌ای آمریکای شمالی و پرندگان، سالن آهو، قوچ، قرقاول، خرس، پلنگ، شغال، روباه، گرگ و سالن پستانداران قاره آفریقا و سالن آب‌زیان و خزندگان.

دو سالن مربوط به بخش زمین‌شناسی نیز ویژگی‌های دوران مختلف زمین‌شناسی را از نظر محیط‌زیست جانوری و گیاهی به تصویر کشیده است.

سالن هشت این موزه را بخش پروانه‌ها، عنکبوت‌ها، رتیل‌ها و عقرب‌ها تشکیل می دهد.

در بخش کارگاه تاکسیدرمی، می توانید چگونگی فن حفظ و نگه‌داری موجودات به‌صورت غیرزنده را از نزدیک مشاهده کنید.

یکی از ویژگی های جذاب این موزه، بخش های جانوران زنده مانند پرندگان، خزندگان و دوزیستی‌ها، آبزیان، پستانداران بخصوص گربه‌سانان بزرگ می باشد. در بخش غیرزنده نیز نوع کمیاب پوست ببر مازندران وجود دارد که خود منقرض شده است و نمونه‌های پوست آن با رعایت مقررات CITES، جهت بررسی ژنتیکی به آمریکا فرستاده شده است. همچنین، دو نمونه از نادرترین و زیباترین پستانداران در حال انقراض، با نام‌های گورخر ایرانی و یوزپلنگ آسیایی در آن به نمایش گذاشته شده است.

سایر قسمت ها و امکانات رفاهی موزه:

سایر قسمت های این موزه که بسیار محبوب و مورد توجه است، کتابخانه، آمفی تئاتر، سینمای روباز و دامپزشکی می باشد.

این موزه دارای کتابخانه ای با ۱۵۰۰۰ جلد کتاب در مورد زمینه های تخصصی محیط زیست است. این کتابخانه یکی از معبرترین کتابخانه های علوم گیاهی و جانوری در تهران محسوب می شود و در ابتدای خیابان نیاوران جنب پارکینگ طبقاتی شهرداری واقع شده است.

ظرفیت آمفی تئاتر ۶۰ نفر می باشد که در آن فیلم های درباره حیات وحش به نمایش گذاشته می شود. همچنین در این مکان سمینار و کنسرت هایی در ایام جشنواره کودک و طبیعت و روز جهانی کودک برگزار می شود.

سینمای روباز این پارک نیز هرساله از اول تابستان تا پایان شهریور دایر است و فیلم‌های سینمایی را در سئانس ۲۱ و ۲۳ به نمایش درمی‌آورد. ورودی سینما ۱۰۰۰ تومان است.

دام‌پزشکی یا کلینیک pet cheak up، مرکزی برای معاینه و درمان حیوانات مختلف خانگی است.. هم‌چنین در این کلینیک حیوانات مختلف اهلی از جمله پرندگان، سنجاب، خرگوش، سگ و ماهی به فروش می‌رسد.

ساعات بازدید:

این موزه غیر از ایام سوگواری و روزهای شنبه در مابقی روزها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ و از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۲۰:۳۰ پذیرای بازدیدکنندگان است.

آدرس:

سعادت آباد ، میدان بهرود ، بلوار شقایق (پایین تر از پارک پرواز )، ژوراسیک پارک تهران

[Best_Wordpress_Gallery id=”26″ gal_title=”پارک ژوراسیک”]

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.